Bejcowanie i olejowanie drewna
Przeczytasz w 2 min
Przybliżamy podstawową wiedzę na temat pracy z drewnem. Wszystko to, co początkujący majsterkowicz powinien wiedzieć o przechowywaniu, szlifowaniu i malowaniu drewnianych elementów.
Pamiętaj, że drewno kupione bezpośrednio w tartaku (tarcica) ma z reguły dość wysoką wilgotność (20-100%), dlatego powinno być odpowiednio przechowywane: w sztaplach na świeżym powietrzu lub w przewiewnych parterowych magazynach.
Pracę z drewnem rozpoczynamy od sprawdzenia jego wilgotności, która powinna być na poziomie 8-16% (wewnątrz pomieszczeń) większa niż 20% (na zewnątrz pomieszczeń). Zbyt wilgotne drewno może spowodować, że farba i lakier nie zabezpieczą drewna i nie stworzą żadnej powłoki. Natomiast zbyt suche drewno jest podatne na pękanie i bardzo chłonne, przez co wykorzystamy zbyt dużą ilość produktu.
Każda praca z drewnem zawiera ten etap: szlifowanie. Wykonujemy je w celu usunięcia starej powłoki malarskiej lub lakierniczej, wygładzenia powierzchni i przygotowania jej pod nową warstwę farby. Dzięki szlifowaniu nie tylko otrzymujemy gładką powierzchnię, ale też zwiększamy przyczepność impregnatów, klejów, farb i lakierów.
Drewno szlifujemy wzdłuż słojów, w przeciwnym razie możemy zniszczyć powierzchnię drewna. Zaczynamy od najgrubszego papieru ściernego i stopniowo przechodzimy do tego o mniejszej gradacji. Przy wyborze papieru ściernego zwróćmy także uwagę na rodzaj drewna. Zbyt gruby papier może uszkodzić powierzchnię miękkiego drewna, np. sosny, świerku, modrzewia. Natomiast aby uzyskać zadowalający efekt w przypadku drewna egzotycznego, dębu lub buku, należy sięgnąć po grubszy papier ścierny.
• Szlifowanie ręczne: przy pomocy klocków i bloków z papierem ściernym. Konieczność precyzyjnej pracy, niewielkie powierzchnie, trudno dostępne miejsca, załamania, krawędzie, skomplikowane kształty.
• Szlifowanie mechaniczne: przy pomocy szlifierki taśmowej, mimośrodowej i oscylacyjnej. Duże i płaskie powierzchnie, stare powłoki malarskie i lakiernicze, szczególnie te, które trudno usunąć za pomocą papieru ściernego.
O wyborze odpowiedniego rodzaju papieru ściernego przede wszystkim decyduje grubość ziarna, która jest oznaczona literką P i odpowiednią liczbą (P30-P2500). Im większa liczba, tym drobniejsze ziarna: papier taki z reguły używamy do polerowania. Standardowo do szlifowania drewna przed malowaniem stosuje się papier o wartości P150-200.
• Wałkiem malujemy, gdy mamy do czynienia z dużymi płaskimi powierzchniami, np. podłogą, elewacjami, boazerią. W przypadku wyższych partii ścian możemy dodatkowo użyć kija teleskopowego, co znacznie ułatwi nam pracę.
• Wybieramy wałki gąbkowe lub o krótkim runie. Wałki nylonowe oraz poliestrowe idealnie nadają się do preparatów wodorozcieńczalnych, ponieważ nie chłoną wody. Wałki welurowe, moherowe czy gąbkowe nadają się do aplikacji preparatów rozpuszczalnikowych.
• Pędzlem malujemy, gdy musimy zmierzyć się z trudno dostępnymi miejscami i precyzyjnymi detalami, zakamarkami, wgłębieniami, krawędziami. Dlatego też sięgamy po niego podczas malowania mebli, płotów, pergoli, sztukaterii itp.).
• Pędzle z grubym włosiem używamy do powierzchni chropowatych i szorstkich, a te z miękkim – do gładkich.
• Naturalne włosie jest odporne na zginanie i zagniecenia. Stosuje się je przede wszystkim do farb rozpuszczalnikowych.
• Pędzle o włosiu sztucznym są elastyczne i nie chłoną wody, dlatego używa się ich przy malowaniu produktami wodorozcieńczalnymi.
Pędzel naturalny może gubić włosie, dlatego przed malowaniem przeszlifowujemy je papierem ściernym. Dzięki temu zmiękczymy jego końcówki i usuniemy luźne włosy, które mogłyby pozostać na malowanej powierzchni.
Produkt, który stopniowo i równomiernie wnika w strukturę drewna i zabarwia jego powierzchnię, jednocześnie zachowując i podkreślając rysunek słojów. Bejca do drewna VIDARON posiada formułę Easy to use, dzięki której łatwo się aplikuje, nie powstają plamy, a wybarwienie drewna jest jednolite.
Produkt, który zabezpiecza drewno i zachowuje jego naturalny wygląd. Głęboko wnika w drewno i wzmacnia jego strukturę, jednocześnie nie zatykając porów (dzięki temu nie chłonie wody i może być stosowany w pomieszczeniach narażonych na działanie wilgoci). Niewielkie ubytki i rysy w drewnie pod wpływem oleju pęcznieją i wypełniają się. Ponadto nadaje on drewnu jedwabisto-półmatowe wykończenie i podkreśla rysunek słojów. Przykładami produktów jest VIDARON Olej do Tarasów i VIDARON Olej do Mebli Ogrodowych.
Produkt, który daje naturalny wygląd drewna, jednocześnie tworząc powłokę lakierniczą, która jest odporna na ścieranie, zarysowania, uszkodzenia mechaniczne, działanie wody, środków myjących i alkoholi. Dodatkowo VIDARON Lakier Akrylowy zawiera inhibitory tanin, które zabezpieczają drewno przez przebarwieniami powstającymi wskutek działania żywic i garbników zawartych w drewnie.
Produkt, który głęboko penetruje drewno, zapewniając jego ochronę biologiczną przed grzybami pleśniowymi, sinizną, owadami, grzybami. Wzmacnia strukturę drewna, jednocześnie dając matowe wykończenie podkreślające fakturę. Często impregnat stosuje się jako warstwę gruntującą pod lakiery, lakierobejce oraz emalie ogólnego stosowania. Przykładem takiego produktu jest bezbarwny VIDARON Impregnat Ochronny-Gruntujący.
Produkt, który zapewnia nam gładką powierzchnię pokrytą kryjącym drewno kolorem. Stosuje się ją do dekoracyjno-ochronnego malowania drewnianych elementów, takich jak drzwi, okna, meble, boazerie wewnętrzne. Polecamy:
- Śnieżka Supermal Emalia Olejno-Ftalowa
- Rafil Emalia Ftalowa Szybkochnąca Raftal
- Śnieżka Supermal Emalia Akryowa
Artykuł pochodzi z Dekoratorium Magazyn Wydanie specjalne Nr 1 (3) 2017.
Więcej inspirujących porad i fotografii na stronie www.dekoratorium.com
Przeczytasz w 2 min
Przeczytasz w 5 min
Przeczytasz w 4 min
Przeczytasz w 7 min